Brisbane, the River City... - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Pat & Brigitte Wielandt - WaarBenJij.nu Brisbane, the River City... - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Pat & Brigitte Wielandt - WaarBenJij.nu

Brisbane, the River City...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Pat & Brigitte

08 Juli 2011 | Australië, Brisbane

Brisbane, the River city…

Ontwaken in het Brisibane Sebel Suites Hotel op de 20e verdieping heeft iets magisch. Je opent de gordijnen en vlak voor je ligt een skyline van glas en beton en onder je rijden auto’s en lopen mensen als mieren door elkaar! Eindelijk ook zonnig en warm weer, 20° in een stralende zon en staalblauwe hemel! Een kwartiertje later zet een uiterst vriendelijke, maar on-australisch uitziende taxichauffeur ons af aan het Apollo-depot. Blijkbaar is taxchauffeur in Oz een beroep dat voornamelijk aan uitgeweken buitenlanders wordt gegund(?). Na het nodige papierwerk, krijgen we de keys to our kingdom voor de komende 12 dagen. Het links rijden is weer even wennen, maar met de verbeterde versie van de GPS, genaamd Brigitte aan mijn zijde (én een achteruitrij camera, cool!!) geraken we in een mum van tijd op onze eerste bestemming, het Big4 Northside Caravan Park. Big4 is een kwalitatief zeer hoge campingketen in Oz, waar je écht alles voorhanden is wat je nodig hebt.
We installeren er ons, waarna we met de bus terugkeren naar Brisbane voor een mini-citytrip. De bustocht voert ons doorheen een verzameling Boomsesteenwegen (kwestie van het een beetje te visualiseren) en dichterbij het centrum duikt de bus in een heuse soort van deels boven- en ondergrondse metrotunnel, waardoor het wel erg interessant wordt om hier het openbaar vervoer te nemen.
Ons busticket geeft ook recht op een hop-on-hop-off ferrytocht met de City Cat, een motor-aangedreven soort speedboot die de Brisbane River al zigzaggend afschuimt tegen soms 80km per uur en je langs een indrukwekkend parcours van hoge buildings, stalen constructiebruggen en peperdure residentiële buitenwijken met adembenemende zichten. De stad wordt niet voor niets the River city genoemd. De rivier meandert door het landschap en is de ader die alle verkeer vanuit alle windstreken verbindt. We krijgen wel een gemengd beeld van Brisbane. Het is een beetje Benidorm meets St Tropez. Marginaliteit gaat hier hand in hand met meer begoede klasse. We slenteren wat door de winkelstraten, waarbij de autovrije Queen Street Mall de kroon spant. Als tegenwoordig elke zichzelf respecterende grote stad zijn groot rad heeft, zo ook Brisbane. Half zes is hier al bijna donker en we halen nog gauw wat boodschappen en springen op de bus terug. Blijkbaar ligt de halte wel een beetje anders dan we hadden verwacht en we vragen licht ongerust om raad bij de buschauffeur. Bj de eindhalte springt de man zelfs uit zijn rijtuig om ons de weg te wijzen, met de voor australiërs o zo kenmerkende humoristische knipoog! Daar kunnen ze bij De Lijn wel een serieus puntje aan zuigen!
Ons geïmproviseerd dinertje bestaat uit kip, pasta en sla, gemarineerd met lekkere muntsaus, uiteraard vergezeld van een frisse sauvignon blanc! Leuk extraatje, er is zelfs een televisie aan boord en zo kunnen we de Tour de France een beetje volgen. Boasson-Hagen wint de spurt voor leider Hushovd en Gilbert in het groen.
Als we ons verslagje vervolledigen, zien we nog net Boonen er de brui aan geven. We besluiten zijn voorbeeld voor een keer te volgen en kruipen moe, maar voldaan onder de wol, want morgen wacht onze eigen eerste etappe in de Tour of Queensland, en we gaan voor niet minder dan geel!

See ya!
P@j & Brigitte