Survive this drive… - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Pat & Brigitte Wielandt - WaarBenJij.nu Survive this drive… - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Pat & Brigitte Wielandt - WaarBenJij.nu

Survive this drive…

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Pat & Brigitte

14 Juli 2011 | Australië, Airlie Beach

Woensdag 13 juli,

We zullen ons geen twee keer laten vangen en besluiten al bij het ochtendkrieken te vertrekken om toch enigszins voor zonsondergang in de omgeving van de Whitsundays aan te komen. De verkeersdrukte valt enorm goed mee en we schieten aardig op de eerste uren, ondanks de vele wegenwerken. In Rockhampton overschrijden we de Tropic of Capricorn, oftewel de Steenbokskeerkring en dit is ook te merken aan de temperaturen. Duidelijk warmer, zowel ’s morgens als ’s avonds, zo zal later blijken. Rockhampton staat vooral bekend al ‘Beef capital of Australia’ en daarom is de stad ook getooid met allerhande afbeeldingen en levensgrote replica’s van runderen. Rockhampton was ook één van de ergst getroffen steden tijdens de recente floods. Je moet goed kijken om huizen te vinden die nog de sporen dragen, want de mensen hebben hier het laatste half jaar enorm hard gewerk om hun thuishaven een beetje terug toonbaar en toegankelijk te maken. Als je echter goed rondkijkt, merk je wel dat de huizen duidelijk sporen van vocht en schimmel dragen. De échte schade zit waarschijnlijk binnenin. En ook hier zijn het weer de lagere, arme sociale klasse die twee keer slachtoffer zijn, want de verzekeraars zijn ook hier onverbiddelijk geweest.
De strook tussen Rockhampton en Mackay, een goeie 300km lang, is met voorsprong de meest saaie in heel QLD en de overheid is zich daar ook van bewust. Om de verveling van de automobilist te doorbreken, worden borden geplaatst met trivia-vragen en waarschuwingen in niet mis te verstane bewoordingen als ‘Drive, revive, survive’ en het aan duidelijkheid niets overlatende ‘Rest, or rest in peace’! De baan is bezaaid met roadkill en een enkele maal moeten we zelfs zigzaggen tussen drie kangoeroelijken, het is echt schrijnend. We tanken Apollo nog eens vol aan een roadhouse in the middle of nowhere. De uitbaatster is een jonge vrouw van in de twintig. Hoe verlaten kan je zijn? Ze zet haar zaak dan ook begrijpelijkerwijs te koop.
In de late namiddag bereiken we Airlie Beach, gateway to the Whitsunday Islands, een tropische archipel van 74 eilanden aan het zuidelijkste punt van het Great Barrier Reef. Morgen gaan we op verkenning per boot naar drie van deze eilanden.
We vinden weer een plaatsje op een mooie Big4 camping, en bij een koele XXXX Gold (‘proudly Queensland’) maken we onze lekkere Rockhampton steak klaar met champignonsaus en aardappel in de schil.
Net voor het aan tafel gaan bereikt ons via onwaarschijnlijke omwegen het droevige nieuws van het overlijden van een vakantievriend op onze anders zo vertrouwde vakantiebestemming in Avignon. Het komt even heel hard aan! Onmachtig als we zijn, kunnen we momenteel enkel onze maaltijd aan hem en zijn aanstekelijke Bourgondische levensstijl opdragen.

Je vous salue, Ludo! Cheers forever, mate!

xx

Fotos (later) op:

• 15 Juli 2011 - 09:02

Marja En Karolien:

Hoi Pat,

We willen je vanuit ons dispatchburo'ke naar de andere kant van de wereld alvast "een gelukkige verjaardag" wensen voor morgen!!!!!Geniet nog verder van je vakantie en we zullen je leuke verslagen blijven opvolgen.
    (Ni te zat hé, met je verjaardag :-))
    Cheers !!!!! XXX

• 15 Juli 2011 - 12:51

Pat & Brigitte Janssens Wielandt:

Hartelijk dank, ladies, enne.. voor dien ene keer mag da wel hé? ;-)
    see you, mates!
    Pat